Auktorisointikriteerit yritykselle

ISA-auktorisoinnin voi saada vain yritys, joka täyttää tietyt auktorisointikriteerit. Tutustu kriteereihin alla.

Auktorisointiin kuuluu osana Det Norske Veritaksen tekemä yrityksen toiminnan arviointi eli auditointi, joka tehdään kolmen vuoden väliajoin.

ISA-auktorisoitujen yritysten verkosto on kattaa koko Suomen. Mukana on niin useilla paikkakunnilla toimivia yrityksiä kuin pienempiä paikallisia toimijoitakin.

Laatukriteerit

ISA-auktorisoitujen yritysten toiminnan on täytettävä asetetut laatuvaatimukset. Kriteereissä määritetään ne juridiset, taloudelliset, kiinteistön johtamiseen ja toiminnan avoimuuteen liittyvät vaatimukset, jotka auktorisoitavan yrityksen on täytettävä.

Kriteerejä on asetettu seuraaville alueille:

Det Norske Veritaksen suorittama auditointi

  • hyvän isännöintitavan eli Isännöinnin eettisten ohjeiden (linkki) noudattaminen
  • lainsäädännön ja viranomaisohjeiden noudattamisen ja seurannan varmistavat toimintatavat
  • sitoutuminen ISA-kurinpitomenettelyyn
  • toiminnan jatkuva kehittäminen

Lisäksi vaatimuksia asetetaan seuraaville alueille:

  • resurssit
  • kokemus
  • koulutustaso
  • talous
  • vastuuvakuutukset
  • toimintatavat ja toiminnan dokumentointi
  • laadun varmistaminen ja mittaaminen
  • hankintamenettelyt
  • viestintä

Varsinaiset auktorisointikriteerit

  • ISA-auktorisoinnin yleiset vaatimukset tulee täyttää jatkuvasti, ja ne on raportoitava vuosittain ISA:lle (näyttö kommentissa olevan tarkistuslistan mukaisesti).
  • Asiakirjat ja asiakasyhtiön tiedot tulee säilyttää niin, että ne ovat turvassa tuhoutumiselta, vahingoittumiselta ja asiattomalta käytöltä. Säilytystapa tulee määritellä ja toteuttaa asianmukaisesti.
  • Isännöintiyrityksellä tulee olla määritellyt ja seuratut laatutavoitteet. Laatutavoitteiden ja asiakaslupausten toteutuminen voidaan osoittaa myös asiakastyytyväisyystutkimuksella.
  • Yrityksen työntekijöillä tulee olla määritellyt ja dokumentoidut toimenkuvat.
  • Isännöintiyrityksellä tulee olla asiakasyhtiöille nimetyt vastuuhenkilöt ja toimiva varahenkilöjärjestelmä.
  • Henkilöstön osaamista on arvioitava ja verrattava niitä määriteltyjen toimenkuvien osaamisvaatimuksiin.
  • Henkilöstön perehdytys on järjestettävä tarkoituksenmukaisella tavalla.
  • Henkilöstön koulutus on dokumentoitava.
  • Isännöintitehtävien vaihto tulee hallita ja dokumentoida.
  • Asiakasyhtiöiden hallitusten ja yhtiökokousten kokouspöytäkirjojen tulee olla laadittuina viipymättä, päätösten tulee olla kirjattuina selkeästi ja sovittujen toimenpiteiden toteutumista tulee seurata.
  • Asiakasyhtiön turvallisuuteen liittyvät asiat tulee olla hoidettuna asianmukaisesti.
  • Asiakasyhtiön rahaliikenteen hoitamisen toimintatapa tulee olla määriteltynä ja määrittelyn mukaisesti toteutettuna rahaliikenteen luotettavuuden ja oikeellisuuden varmistamiseksi.
  • Asiakasyhtiön omaisuuden hoitaminen tulee olla suunnitelmallista ja tavoitteiden mukaista.
  • Asiakasyhtiötä koskevien tietojen oikeellisuuden varmistamisen toimintatapa tulee määritellä ja toteuttaa (esim. isännöitsijäntodistusten tietojen ylläpito).
  • Tarjoukset ja sopimukset tulee tehdä kirjallisesti.
  • Yrityksen on ennen tarjouksen tekemistä varmistuttava siitä, että sillä on riittävät resurssit suoriutua tarjotusta tehtävästä.
  • Asiakasyhtiöiden hallituksille ja osakkaille tulee määritellä ja järjestää toimiva tapa antaa palautetta. Vastaanotettu palaute tulee kirjata ja käsitellä sekä tarvittavien toimenpiteiden toteutumista tulee seurata.
  • Asiakastyytyväisyys tulee selvittää vähintään kolmen vuoden välein. Selvityksen tuottama tieto tulee analysoida, tarvittavat toimenpiteet tulee määritellä ja toteuttaa sekä toimenpiteiden toteutumista tulee seurata.
  • Asiakasyhtiöiden hankintoja koskeva hankintatoimi tulee määritellä ja toteuttaa asianmukaisesti sekä asiakkaan edun mukaisesti.