Espoolaisyritykselle tunnustusta – Aarre Isännöinti Oy on vuoden 2020 ISA-yritys

Isännöinnin Auktorisointi ISA ry on nimennyt vuoden ISA-yritykseksi Aarre Isännöinti Oy:n Espoosta. Pääkaupunkiseudulla sijaitsevien asunto-osakeyhtiöiden isännöintiin keskittynyt yritys menestyi erinomaisesti ISA-auditoinneissa, jotka suoritti DNV GL Business Assurance Finland Oy Ab.

Aarre Isännöinti Oy. Kuva: Juho Kuva

Yritys auditoitiin ISA:n laatukriteerien mukaan viime vuoden lopussa. ISA-auditoinneissa arvioidaan esimerkiksi yrityksen ja sen prosessien kehittämistä, toimivaa viestintää sekä johtamiseen ja vastuullisuuteen liittyviä käytäntöjä.

– Haluamme kasvattaa asiakkaittemme kiinteistöjen arvoa sekä parantaa asumisviihtyvyyttä ja asumisturvallisuutta, kertoo Aarre Isännöinnin toimitusjohtaja Jaakko Havia yrityksen palvelufilosofiasta.

Vuonna 2009 perustettu yritys on alusta asti satsannut digitaaliseen toimintakulttuuriin ja järkevään työnjakoon, jossa isännöinti vastaa nimenomaan isännöitsijän asiantuntijuutta vaativista palveluista, kun taas esimerkiksi asukkaiden asiakaspalvelun tai kiinteistöhuollon tehtävät ohjautuvat niistä vastaaville tahoille.

– Kartoitamme parhaillaan prosesseja, jotka vielä voitaisiin sähköistää. Näin pystymme jatkossa käyttämään vieläkin enemmän aikaa asiakkaille arvoa tuottavaan asiantuntijatyöhön, kertoo Havia.

Prosesseja kehitetään yrityksessä asiakkailta säännöllisesti kerättävän palautteen perusteella. Kiitosta on saatu muun muassa puolueettomasta ja läpinäkyvästä toimintakulttuurista. Asiakasyhtiöiden taloudenpito tuodaan asiakkaan näkyviin kuukausittaisilla talousraporteilla, jonka lisäksi hallituksilla on avoin näkymä kaikkiin samoihin taloutta koskeviin dokumentteihin kuin isännöinnilläkin.

Nykyisin myös miltei kaikkiin kokouksiin on mahdollista osallistua etänä. Tämä takasi sen, ettei edes koronakevät tuonut taukoa päätöksentekoon asiakasyhtiöissä.

Isossa kuvassa isännöintiyrityksen tavoitteena on erinomaisen asiakaspalvelun ohella asiakasyhtiöiden arvonnousu.

– Kun taloyhtiöasioita johdetaan ammattimaisesti, se vaikuttaa positiivisella tavalla asuntojen arvoon.

Palveluntarjoajien ja urakoitsijoiden suuntaan yritys pitää huolta puolueettomuudesta.

– Toimimme avoimesti ja läpinäkyvästi urakoitsijoiden ja erilaisten palveluntarjoajien kanssa. He ovat kaikki samalla viivalla, emmekä halua suosia ketään, sanoo Havia.

Aarre Isännöinnissä huolehditaan esimerkillisesti myös henkilöstöstä. Jokaisen työmäärä rajataan kohtuulliseksi, jolloin isännöitsijöille jää aidosti aikaa asiakasyhtiöilleen. Hyvät kokouskäytänteet, esimerkiksi kokousten järjestäminen pääasiassa päiväaikaan, tukevat osaltaan jaksamista. Tällä hetkellä yrityksen palkkalistoilla on viiden hengen tiimi, jonka osaamisessa painottuu hallinnollinen ja tekninen isännöinti.

Isännöinnin Auktorisointi ISA ry palkitsee vuosittain Vuoden ISA-yrityksen. Palkinto jaetaan Isännöintipäivillä.

Jaakko Havia
jaakko.havia@aarre.com