Isännöinnin eettinen neuvosto (valvontamenettely)

Isännöinnin eettinen neuvosto aloittaa toimintansa 1.1.2024. Tälle sivulle päivitetään tammikuun 2024 alussa linkki lausuntopyyntölomakkeeseen.

ISA-auktorisoidut isännöintiyritykset ja auktorisoidut isännöitsijät ovat sitoutuneet noudattamaan Isännöinnin eettisiä ohjeita.

ISA-auktorisoidusta isännöintiyrityksestä tai auktorisoidusta isännöitsijästä on aikaisemmin voitu tehdä kantelu Isännöinnin Auktorisointi ISA ry:lle, jos isännöintiyritys tai isännöitsijä on toiminut eettisten ohjeiden vastaisesti.

Isännöintialan valvontamenettely uudistuu vuoden 2024 alussa. Keskuskauppakamarin alaisuuteen on yhteistyössä Isännöinnin Auktorisointiyhdistys ISA:n ja Kiinteistöliiton kanssa perustettu riippumaton toimielin, Isännöinnin eettinen neuvosto.

Neuvosto toimii siten, että siltä pyydetään lausuntoa isännöinnin toiminnan eettisten ohjeiden mukaisuudesta. Jos neuvosto toteaa, että tapauksessa on toimittu isännöinnin eettisten ohjeiden vastaisesti, seuraamuksena voi olla huomautus, varoitus, erotus Isännöintiliiton jäsenyydestä tai auktorisoinnin menetys.

Kuka voi pyytää lausuntoa?

Lausuntoa neuvostolta voi pyytää

• Isännöinnin asiakasyhteisö hallituksen päätöksen mukaisesti
  • Suomen Isännöintiliitto ry tai sen yritysjäsen tai jäsenyhdistys
  • Isännöinnin Auktorisointi ISA ry tai sen auktorisoima toimija
  • Suomen Kiinteistöliitto, sen jäsenyhdistys tai jäsenyhdistyksen jäsen

Yksittäinen hallituksen jäsen tai osakkeenomistaja ei voi tehdä lausuntopyyntöä neuvostolle, vaan siihen vaaditaan hallituksen päätös (hallitus voi päätöksellään valtuuttaa yksittäisen jäsenen tai osakkeenomistajan laatimaan ja lähettämään lausuntopyynnön Keskuskauppakamarille).

Kenestä lausuntoa voidaan pyytää?

Lausuntoa voidaan pyytää

• Suomen Isännöintiliitto ry:n jäsenyrityksestä
  • Isännöinnin auktorisointi ISA ry:n auktorisoimasta toimijasta
  • Muusta isännöintialan ammattimaisesta toimijasta, joka on isännöintisopimuksessa sitoutunut noudattamaan isännöinnin eettisiä ohjeita

Miten lausuntoa pyydetään?

Lausuntopyyntö tehdään sähköisesti neuvoston verkkosivuilla (linkki aukeaa tammikuun aikana Keskuskauppakamarin sivuille). Verkkosivuilla on myös lisätietoa lausuntopyynnön tekemisestä.

• Lausuntopyyntö on toimitettava neuvostolle 12 kuukauden kuluessa menettelyn ilmenemisestä. Mikäli menettely ilmenee vasta isännöintisopimuksen päättymisen jälkeen, lausunto on tehtävä 12 kuukauden kuluessa isännöintisopimuksen päättymisestä. Erityisen painavasta syystä lausuntoa voi pyytää näitä määräaikoja vanhemmista tapauksista. Kaikissa tilanteissa lausuntopyyntö on toimitettava neuvostolle viimeistään 24 kuukauden kuluessa lausuntopyynnön perustana olevasta tapahtumasta tai tapahtuman päättymisestä.
  • Lausuntopyynnön tekemisestä peritään maksu, jonka suuruus on 375 euroa v. 2024.
  • Neuvosto ei voi ratkaista vahingonkorvauskysymyksiä tai muita vaatimuksia eikä rikosasioita.

Miten kantelu käsitellään?

Asioiden käsittely Isännöinnin eettisessä neuvostossa on kirjallista. Asia käsitellään lausuntopyynnön perusteella. Neuvoston kokoukset eivät ole julkisia.
Neuvoston lausunto on julkinen, ellei neuvosto erityisestä syystä päätä olla julkaisematta lausuntoa. Toimijan nimi julkaistaan vain, mikäli neuvosto suosittelee lausunnossaan varoitusta tai erottamista (lausuntoon mahdollisesti sisältyviä yksityishenkilöiden nimiä ei julkaista, ellei neuvosto erityisestä syystä tai henkilöauktorisoinnista johtuen päätä toisin). Lausunnot julkaistaan neuvoston verkkosivuilla.

Miten käsitellään kanteluasiat, jotka ovat tulleet vireille vuonna 2023?

Ennen neuvoston toiminnan alkamista tehdyt kantelut käsitellään Isännöintiliitossa vanhan menettelyn sääntöjen mukaisesti.

Mistä saa lisätietoa lausuntopyynnön tekemisestä?

Lisätietoja lausuntopyynnön tekemisestä saa neuvoston verkkosivuilta >>